Monday 23 February 2015

volim Muji




MUJI ili potpuno Mujirushi Ryohin (無印良品) je japanski proizvođač veoma razuđene palete predmeta za dom, aparata, garderobe i kozmetike. Objedinjuju ih prepoznatljiv minimalistički dizajn, praktičnost i funkcionalnost, odustvo boja i brendiranja na samom proizvodu.
Neoprostivo je otići iz Japana bez posete jednom od prodajnih objekata, a nemoguće je ne pronaći nešto za sebe u toj oazi reda i jednostavnosti. Od kada smo se preselili u Tokyo u MUJI svraćam bar jednom sedmično. Tu smo se na početku delimično snadbeli nameštajem i posuđem, a sada naiđem bar da popravim raspoloženje nekom sitnicom ili slatkišem.


Politika brenda bez brenda, što u prevodu i znači naziv MUJI, podrazumeva vrhunske proizvode prepoznatljivog dizajna i kvaliteta, ali bez bilo kakve oznake. Usmena preporuka je najbolja reklama, a ogromne uštede se ostvaruju i odsustvom velikih reklama i komplikovanih pakovanja, Takođe, kupci koji iz estetskih razloga odbacuju oznake na predmetima prepoznaju MUJI kao sjajan primer antibrend pokreta uz jednostavno uživanje u kupovini.

Reciklaža je još jedna značajna odlika ovog proizvođača. Što manje otpada, ekološki pristup u odabiru materijala, čisti oblici i vrlo sveden izbor boja. Time je dizajn uobličen na principu jednostavnosti, minimalistički, Bauhaus... Proizvodni proces je gotovo pravolinijski, a konačan proizvod uklopiv u svako okruženje. Pakovanje i ambalaža postoje samo da bi zaštitili proizvod i na njemu se ispisuju najznačajnije karakteristike i cena. Na početku, MUJI pakovanje je bilo običan celofan ili reciklirani papir. Danas, bez mnogo razlike, kutije su transparenta folija, kese celofan ili recikliran papir.
Priroritet kod osmišljavanja proizvoda definiše njegova namena, funkcija. Završna obrada, oblici, detalji prate što jednostavniji proizvodni proces, pa se čak i prototip radi od papira, pre nego kompujterski, kako bi se onemogućila nepotrebna razrada. Čini mi se da su japanska filozofija i životne navike uobličeni u MUJI pristupu kroz predmete za svaki dan. Kompletna proizvodna paleta zatvara pun krug potreba. Jedan prijatelj je prokomentarisao -Znači, kad si go i bos, bez ičega, dođeš u MUJI i sve si rešio? I zaista je tako... ako nešto Muji ne proizvodi i ne treba ti. Kada je počeo 80ih, MUJI je nudio pedesetak proizvoda, a danas ovaj brend pokriva preko 2000 artikala i uključuje segmente kafić, hrana, zelenilo, opremanje, kao i arhitektonski projakat prefabrikovanih kuća.

Moj prvi susret sa ovim ljubimcem desio se u jednoj aerodromskoj radnji, koja je prodavala samo mali deo proizvoda vezanim za putovanja, pakovanja i kozmetiku. Od funkcionalnih i dobro organizovanih kofera i torbica, preko ambalaže za ličnu hemiju za nekoliko dana... ostala sam bez reči sa koliko jednostavnosti i dobrih ideja MUJI pristupa svakom segmentu životnih potreba. Tu su i njihovi kozmetički preparati, šminka i razne sitnice za poneti, sve uobličeno, dopadljivo i neophodno. Kozmetiku karakteriše odsustvo boja, mirisa i svih nepotrebnih i štetnih dodataka, uglavnom bazirano na organskom bilju. Šminka je u tonovima koji ističu prirodan izgled, u nijansama boje kože.




Proizvodi za ličnu upotrebu prošireni su garderobom, vešom, obućom, torbama i ostalim sitnicama. A sve dizajnirano da u plakaru čini onaj basic segment. Lepe, jednostavne, kvalitetne stvari, bez suvišnih detalja, komplikovanih krojeva i naravno da pristaju svakome.




Čini mi se da najviše vremena provedem i, naravno uvek nešto i kupim, u office segmentu. Od olovaka, svih sitnica i alata, do svezaka, blokova, albuma za slike... u izboru crno, belo ili reciklirani papir, a za lepotu i radost koju mi donosi po prilično pristupačnoj ceni. Tu su i organizacije plakara i fioka, kutije i fioke od transparente plastike, primenjive u svakoj prostoriji i u skladu sa svakim enterijerom.






Temeljan pristup MUJI je preneo i na izbor predmeta za ceo dom, sve prostorije i aktivnosti. Na sitnice, posuđe, mala skladišta nadovezuju se krupni predmeti, nameštaj i oprema. Mi smo se tu opremili svim stvarima koje su nam estetski važne i koje bismo rado poneli sa nama u Srbiju nameštaj za dnevnu sobu, tekstil, suđe.


U proizvodnji nameštaja postoje dva segmenta, jeftiniji od madijapana, furniran hrastom i skuplji od punog drveta. Podjednako su besprekorno izvedeni, topli i upotrebljivi u svakoj kući.





MUJI proizvodi i kuhinjske aparate, kućnu tehniku, rasvetu i za razliku od uobičajenih japanskih primera koji imaju hiljadu opcija, dugmića, žmigalica i boja, ovi aparati jednostavno rade šta treba i lepo izgledaju. Mikser marke običan.




I sami prodajni prostorni su kao terapija za red, jednostavnost i mir. Bez agresivnih reklama i napadnih aranžmana, kupovina postaje i uživanje u ovom muzeju modernog dizajna. Mnogo puta sam izgovorila rečenicu -Eh, kada bih sve ovo ovako mogla da prepakujem u neki svoj dom. Ali i za to ima odgovor...MUJI prefabrikovane kuće. Projektovane su tako da uštede prostor, a opet ostave utisak prostranog i lepo osvetljenog životnog ambijenta. Naravno, poštujući svoja primarna načela, ove kuće su od recikliranih materijala, funkcionalne, čistog dizajna, a imaju sve prostorije, predmete i opremu neophodne savremenom stanovanju. U jednoj od najvećih radnji u Tokyu, MUJI Yurakucho, izložen je primer spratne kuće, do najsitnijeg detalja ispunjen MUJI proizvoidima, samo da se uselim... Ima sve i izgleda kao umetnička instalacija savremenog života.





Dekoracija prostora zastupljena je kroz zelenilo. Nisam primetila ni jedan drugi proizvod ove namene. Pored živog bilja i aranžmana, postoje i neke jednostavne veštačke verzije, kao i prateća ambalaža i saksije.



U svakoj većoj prodavnici moguće je predahnuti u MUJI Cafe ili ručati u MUJI Meal. U radnjama se mogu pronaći i neki od tipičnih japanskih kolača, nudli, čajeva, krekera od pirinča. Time je obuhvaćen i segment hrane i pića.



Ako ni zbog čega drugog, na kasu uvek stanem sa nekoliko pakovanja suvih jagoda obloženih belom čokoladom. To je MUJI odgovor na tradicionalan japanski kolač u kom je sveža jagoda upakovana u pirinčanu pastu.


Ja volim MUJI!